20.08.2021
Kontrola trzeźwości pracownika
Warunki kontroli stanu trzeźwości pracownika
Pracodawca ma prawo do wymagania i egzekwowania obowiązku polegającego na zakazie spożywania alkoholu w miejscu pracy, a także do stawiania się w miejscu pracy wyłącznie w stanie trzeźwości.
Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. W szczególności pracodawca jest obowiązany do:
- organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
- zapewniania przestrzegania w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawania polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolowania wykonanie tych poleceń,
- reagowania na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.
Warunkiem przeprowadzenia przez pracodawcę badania stanu trzeźwości pracownika jest przede wszystkim podejrzenie o jego stanie nietrzeźwości, które musi być uzasadnione, a mianowicie zachowania pracownika muszą odbijać się na pracodawcy uzasadnionym podejrzeniem o jego nietrzeźwości.
Zatem pracodawca, pełniący jednocześnie funkcję administratora danych pracownika ma możliwość przeprowadzania kontroli trzeźwości w uzasadnionych sytuacjach. Swoje uprawnienia realizować on może na podstawie uzasadnionego interesu, którym jest przede wszystkim obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa w zakładzie pracy, co określają przepisy kodeksu pracy.
Kontrola trzeźwości pracownika a RODO
Stan zdrowia pracownika zaliczany jest do szczególnych kategorii danych osobowych, których to przetwarzania zabrania nam RODO. Jednak przepis ten nie ma zastosowania w przypadku gdy:
- przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą w dziedzinie prawa pracy
- przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby której dane dotyczą, a osoba, której dane dotyczą, jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody
- przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy
To tylko kilka przesłanek, które wymienia art. 9 ust. 2 RODO, a wystarczy, że spełniona zostanie chociaż jedna. Wydaje się być oczywistym, że uzasadnionym interesem pracodawcy (administratora) będzie zapewnienie bezpieczeństwa na terenie zakładu pracy.
„Pozytywny” wynik testu – jak postępować?
Obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika pod wpływem alkoholu uregulowany został w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie bowiem z art. 17 ww. ustawy:
Kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. Okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości.
Oczywiście, pracownik może nie zgodzić się z oceną co do stanu jego (nie)trzeźwości. W takim wypadku, na żądanie pracodawcy lub kierownika zakładu pracy, badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego.
Zatem:
- Jeśli pracodawca posiada uzasadnione wątpliwości co do stanu trzeźwości swojego pracownika – będzie mógł dokonać weryfikacji tego stanu poprzez wykonanie badania alkomatem
- Podstawą prawną będą obowiązki nałożone na pracodawce przez przepisy kodeksu pracy, m.in. odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy
- „Pozytywny” wynik testu alkomatowego będzie dla pracodawcy sygnałem, że nietrzeźwy pracownik jest jednocześnie niezdolny do pracy, zatem pracodawca będzie mógł odsunąć go od wykonywania pracy, lub nie dopuścić do wykonywania pracy.
- O dalszych losach pracownika, pracodawca zadecyduje gdy ten wytrzeźwieje!
Masz pytania? Porozmawiaj z nami – kliknij tutaj.